Roboshuttle + P40 Tote-to-Person Solution with Dr. Max Italy
Geekplus Europe

 

Roboshuttle + P40 Tote-to-Person Solution with Dr. Max Italy
Roboshuttle + P40 Tote-to-Person Solution with Dr. Max ItalyIFOY AWARD
links 
rechts

 

IFOY-Kategorie

Integrated Customer Solution

Zusammenfassung

Geekplus hat Dr. Max auf seinem Weg zum heutigen Marktführer in der Apothekenbranche mit technologischer Unterstützung begleitet. Neben dem neuen, von Dr. Max in Telgate, Bergamo, errichteten Lager, verbesserte Geekplus auch die Auftragsabwicklung in drei verschiedenen Lagern in drei verschiedenen europäischen Ländern (Tschechische Republik, Rumänien und Italien). Der Kundenutzen: Maximierung der Gesamthöhe mit innovativen Fulfillment-Lösungen in der pharmazeutischen Industrie, die sowohl E-Commerce- als auch Einzelhändler zufriedenstellt.

Kunde

Dr. Max Italy

Umsetzungszeitraum

Von: 28.02.2023
Bis: 20.11.2024

Case Study

Im Jahr 2018 eröffnete Dr. Max seine erste Apotheke in Italien, um dort eine führende Position einzunehmen, wie es auch in anderen EU-Ländern der Fall ist. Im Jahr 2023 übernahm Dr. Max Neo Apotek SpA. Mit diesem strategischen Schritt stieg die Gesamtzahl der Dr. Max Apotheken in Italien auf über 210. Gleichzeitig zentralisierte das Unternehmen im Jahr 2024 seine Logistik in Italien in einem 14.000 m² großen, automatisierten Lager in Telgate (Bergamo), um die Omnichannel-Dienste und die E-Commerce-Plattform drmax.it zu verbessern und zu stärken.

Was war die Ausgangssituation und die Definition des Projekts?

In den vergangenen Jahren hat sich Dr. Max der Herausforderung gestellt, ein neues Apothekenkonzept zu entwickeln: klarer, unverwechselbar und mit einer ansprechenden Botschaft als Bezugspunkt für die Kommunen. Mit mehr als 20.000 Mitarbeitern in 17 europäischen Ländern und mehr als 3.000 Apotheken setzt sich Dr. Max dafür ein, das Niveau der Gesundheitsversorgung zu verbessern, indem es den Zugang zu einem breiten Sortiment an Arzneimitteln und Apothekendienstleistungen gewährleistet.

Geekplus hat Dr. Max auf seinem Weg zum heutigen Marktführer in der Apothekenbranche mit technologischer Unterstützung begleitet. Neben dem italienischen Standort verbesserte Geekplus auch die Auftragsabwicklung in drei verschiedenen Lagern in drei verschiedenen europäischen Ländern (Tschechische Republik, Rumänien und Italien).

Das neue, von Dr. Max in Telgate, Bergamo, errichtete Lager umfasst eine Gesamtfläche von 14.000 m², wobei die flexiblen Lösungen von Geekplus in der ersten Phase auf einer Fläche von 1.300 m² eingesetzt werden, auf der mehr als 11.000 Einheiten sowohl für E-Commerce- als auch die Händlerbelieferung italienischer Kunden und Apotheken verwaltet werden.

Welche Herausforderungen waren zu bewältigen und wie wurden sie gelöst?

Das Dr. Max-Lager in Telgate umfasst eine Gesamtfläche von 14.000 m², wobei die flexiblen Lösungen von Geekplus in der ersten Phase auf einer Fläche von 1.300 m² eingesetzt werden, auf der mehr als 11.000 Einheiten sowohl für E-Commerce- als auch für Einzelhandelslieferungen für italienische Kunden und Apotheken verwaltet werden. Im Durchschnitt verarbeitet das System mehr als 200 Behälter pro Stunde für eine Station und die Gesamtmenge der gelagerten Behälter beträgt mehr als 16.000.  

Was ist die Lösung und welche besonderen Innovationen und Highlights bietet sie?

Die innovative Geekplus Tote-to-Person-Lösung - die höchste auf dem Markt - erreicht im italienischen Lager eine Höhe von acht Metern, kann aber auch an die Lagerfläche eines 12 Meter hohen Lagers angepasst werden. Dieses AS/RS-System der neuen Generation besteht aus einem kleinen P40-Kommissionierroboter, der die automatische Ein- und Auslagerung von Behältern oder Kartons übernimmt, und dem RoboShuttle, der im Gang arbeitet, um die Behälter in einem doppelttiefen Lager vom Pufferbereich bis nach oben und umgekehrt zu lagern. So erreicht das System die höchste Effizienz im selben Layout, indem es die Höhe des Shuttles und die Schnelligkeit des kleinen P40 nutzt, der die Behälter nur hin- und herschiebt. Die Autobahn wird von beiden Robotern gleichzeitig genutzt, was eine maximale Ausnutzung des gesamten verfügbaren Raums und eine Reduzierung der Fahrzeit ermöglicht.

Der operative Ablauf der Lösung gestaltet sich wie folgt:

Beide Arten von Waren für den E-Commerce und die Apotheken werden in den 4 verschiedenen Arbeitsstationen für die Einlagerung der eingehenden Vorgänge aufgefüllt. Dort nimmt der kleine P40-Roboter die Ware in einem Behälter auf und fährt zu dem für die Bestellung vorgesehenen Pufferbereich.
Sobald sich der Behälter auf der Pufferebene befindet, wird er von einem der 22 verschiedenen RoboShuttles automatisch auf die Regalebene gebracht, die der jeweiligen Warenart entspricht, und für den nächsten Arbeitsgang bereitgestellt. Gleichzeitig bringt der Roboter auch einige andere Behälter auf die Pufferebene, damit der P40-Roboter die Behälter für den Warenausgang entnehmen kann.
Wiederum nimmt einer der insgesamt 50 zusammenarbeitenden P40 den Behälter, um ihn schließlich an eine der 5 Tote-to-Person-Arbeitsstationen auszuliefern.  
An der Arbeitsstation hat Dr. Max ein System eingeführt, bei dem die E-Commerce-Waren in einem Karton und die Apothekenwaren in einer grünen Plastikbox transportiert werden.

Welchen konkreten Kundennutzen bietet die Lösung?

Autonome mobile Robotersysteme haben sich im Bereich der Logistikdienstleistungen durchweg bewährt. Durch den Einsatz einer der Goods-to-Person-Lösung von Geekplus konnte die Lagerfläche bis zu fünfmal effektiver genutzt werden. Zusätzliche Roboter können ohne Betriebsunterbrechung integriert werden. Im Vergleich zum Einsatz herkömmlicher Automatisierungslösungen erwies sich die Erweiterung in Telgate im Wesentlichen als die wirtschaftlichste Lösung, die neben zusätzlicher Lagerkapazität auch den nötigen Freiraum für zukünftige Expansionspläne schafft.

Eine technologische Besonderheit ist das orchestrierte Zusammenspiel der Software- und Automatisierungskomponenten. Hinter den Kulissen laufen alle operativen Lagerprozesse auf die Effizienzoptimierungsstrategie für das Behälter-Lager-Rematching zusammen. Möglich wird dies durch die Analyse der historischen Daten. Anschließend wertet das Geeplus Robot Management System eine Behälterfrequenz mit den ABC-Artikeln aus und stellt diese ein. Diese dynamische Anpassung ermöglicht es, die Schnelldreher auf einer niedrigeren Ebene im Regal zu positionieren, um die Geschwindigkeit der Entnahme aus dem Shuttle zu reduzieren. Gleichzeitig werden die Artikel mit mehr Bewegungen näher an der Arbeitsstation platziert, um die Fahrstrecke des P40 zu verkürzen.

Zeitplan des Projekts:

  • Vertragsunterzeichnung: 2023/2/28
  • Ankunft der Roboter vor Ort: 2023/12/07
  • System wird vor Ort eingesetzt: 2024/02/02
  • Inbetriebnahme: 2024/2/26
  • Endabnahme: 2024/7/31

Video: Geek+ deploys first Tote-to-Person project in Italy for pharma chain

 

Roboshuttle + P40 Tote-to-Person Solution with Dr. Max Italy
Geekplus Europe

 

Roboshuttle + P40 Tote-to-Person Solution with Dr. Max Italy
Roboshuttle + P40 Tote-to-Person Solution with Dr. Max ItalyIFOY AWARD
links 
rechts

 

IFOY category

Integrated Customer Solution

Summary

Geekplus has provided Dr. Max with technological support on its way to becoming today's market leader in the pharmacy industry. In addition to the new warehouse built by Dr. Max in Telgate, Bergamo, Geekplus also improved order processing in three different warehouses in three different European countries (Czech Republic, Romania and Italy). The customer benefit: Maximizing overall value with innovative fulfillment solutions in the pharmaceutical industry, satisfying both e-commerce and retail customers.

Customer

Dr. Max Italy

Realisation Phase

From: 2023-02-28
To: 2024-11-20

Case Study

In 2018, the Dr. Max opened its first pharmacy in Italy to achieve a leadership position in the country, as they have done in other EU communities. In 2023, Dr. Max Italy demonstrated their efforts to become bigger in the Italian market with the acquisition of Neo Apotek SpA, a strategic move that elevated the total number of Dr. Max pharmacies to over 210 in Italy. At the same time, in 2024, with a commitment to continuous improvement and strengthening omnichannel services and the drmax.it e-commerce platform, the group pharmacy chain leader, centralized their services in Italy in a 14,000 sqm automated warehouse in Telgate (Bergamo).

What was the initial situation and the definition of the project?

During the last years, Dr. Max challenge themselves to create a new concept of pharmacy: more clear, distinctive and an appealing message to be a reference point for local communities. With more than 20,000 employees in 17 European countries and more than 3,000 pharmacies, Dr. Max is dedicated to improving the level of health care available by guaranteeing access to a broad assortment of medicines and pharmacy services.

Geekplus has provided Dr. Max with technological support on its way to becoming today's pharmacy leader. In addition to the Italian site, Geekplus also improved order processing in three different warehouses in three different European countries (Czech Republic, Romania and Italy).

The new warehouse built in Telgate, Bergamo, by Dr. Max, covers a total surface of 14,000 sqm in which the flexible solutions from Geekplus are used in a surface of 1,300 sqm in its first phase in which more than 11,000 units are managed for both, e-commerce and retail deliveries for the Italian clients and pharmacies.

What challenges have to be overcome and how have they been solved?

The new Dr. Max warehouse in Telgate covers a total surface of 14,000 sqm in which the flexible solutions from Geekplus are used in a surface of 1,300 sqm in its first phase in which more than 11,000 units are managed for both, e-commerce and retail deliveries for the Italian clients and pharmacies. On average the system execute more than 200 totes/hour for one station and the total totes storage is more than 16,000.   

What is the solution and what specific innovations / highlights does it offer?

The innovative Geekplus Tote-to-Person solution – tallest in the market – reaches the eight meters in the Italian warehouse, but it can be adapted to storage space in a 12-meter-high-warehouse. This new generation AS/RS system, consist of a small P40 picking robot which handle automated storage and retrieval of totes or cartons, and the RoboShuttle which work in the aisle to storage the totes in a double deep storage from the buffer area to the top and in the contrary way too. Therefore, the system achieves the highest efficiency in the same layout taking advantage of the height of the shuttle and the quickness of the small P40 which only picks the tote back and force. The highway is shared by both robots at the same time making possible to maximize the use of the total space available to reduce the travelling time.

The operational flow of the solution remains the following:

Both type of goods for e-commerce and pharmacies are replenished in the 4 different put-away working station for the inbound operations. In there, the small P40 robot take the goods inside a tote and travels towards the buffer area designated to place the order.
Once the tote is on the buffer level, the one of the 22 different RoboShuttles will transfer it automatically to the rack level which corresponds depending on the type of goods and save for following operation. At the same time, the robot takes some other totes to the buffer level too for the P40 robot to pick the tote for outbound operations. 
Once again, one out of the 50 total P40 working together, will take the tote to deliver, finally, for outbound operations towards one of the 5 Tote-to-Person working stations.  
Once at the working station, Dr. Max has implemented a system in which the e-commerce goods will be place in a carton box and the pharmacies’ ones will travel in a green plastic box.

What specific customer benefit does the solution offer?

Autonomous mobile robotic systems have consistently proven themselves in the logistics services segment. By using any of the company’s suite of Goods-to-Person solution, storage space can be used up to 5 times more Geffectively. Additional robots can be integrated without any interruptions to operations. Compared to the use of conventional automation solutions, the expansion in Telgate essentially proved to be the most economically effective solution, which, in addition to additional storage capacity, also creates the necessary freedom for future expansion plans. 

A special technological feature is the orchestrated interaction of the software and automation components. Behind the scenes, all operational warehouse processes converge on the efficiency optimization strategy for the tote-location rematching. This is possible because of the analysis of the historical data. Then, the Geeplus Robot Management System, evaluates and makes a tote frequency with the ABC items. This dynamic adjustment makes it possible to position those hot items in a lower level in the rack to reduce the velocity of picking from the shuttle. At the same time, those items with more movements are located closer to the working station to shorten the P40 travel distance.

Project Timeline:

  • Contract sign off:  2023/2/28
  • Robot arrival onsite: 2023/12/07
  • System deployed onsite: 2024/02/02
  • Go live: 2024/2/26
  • Final acceptance: 2024/7/31

Video: Geek+ deploys first Tote-to-Person project in Italy for pharma chain